måndag 30 maj 2011

Champions Leaguefinaler damer herrar

Inför herrarnas final på lördagen laddade jag upp med att glana på damernas dito mellan Lyon och Potsdam. Klart sevärd. En sak märktes direkt: Lotta Schelin har ett fantastiskt spelsinne. Gång på gång stod hon i rätt positioner, men tjejen fick tråkigt nog sällan passningar. Förmodligen helt enkelt för att hennes fransyska lagkamrater inte har samma utvecklade spelsinne. Schelin är värd ett bättre lag i en bättre liga, må vara att Lyon numera är europeiska mästare. Synd också att damerna inte får större uppmärksamhet. Finalen sändes i Eurosport. Deras huvudkommentatorer har uppenbarligen huvudet under armen. Inte nog med att de lämnar ut felaktiga uppgifter stup i kvarten, vi tittare får vara glada om dessa kommentatorer överhuvudtaget vet vilka lag som spelar och i vilken världsdel. Bisittarna är dock för det mesta någorlunda okej, men det hjälps inte.
  Lördagen kom. Givetvis plockade undertecknad fram stridsmunderingen- Unitedtröja och halsduk. Kylskåpet fyllt med kall öl. Dock, den rätta stämningen ville inte infinna sig. Under en rökpaus utanför porten förklarade jag för min granne varför. " Jag har onda aningar. Först torskade vi mot Degerfors i torsdags. Därefter förlorade Hammarby rugby mot Spartacus. Strax därpå Hammarby talanger mot ett lapplandslag i tvåan. Förvisso fick damerna oavgjort mot Tyresö i alla fall, men tyvärr var det mot just Tyresö, som är ett halvpottslag. Bådar inte gott inför kvällen.." Dessvärre fick jag rätt.
  Sir Alex verkade satsa på att tjonga in ett tidigt ledningsmål för att därefter lägga sig på försvar enligt den gamla italienska skolan. Syntes lång väg att det inte skulle gå. Trots att jag var ordentligt på kanelen, gav jag upp efter tjugo minuter. Suverän fotbollsmatch men det var ett enda långt lidande till slutsignalen. Barcelona är världens för närvarande bästa lag, icke att förglömma att de har Messi, och United har en bit upp till deras nivå.
  Baksmällan dagen efter var inte lattjo, men jag hade en tröstande tanke: Ingenting blir historia så fort som idrott.

1 kommentar:

  1. Givetvis är Barcelona ett mycket bra lag med Messsi i laget. Men som united spelade så är jag inte så säker på att de slagit Barcelona om så Messi hade suttit på bänken. De var helt enkelt för överlägsna

    SvaraRadera