måndag 16 maj 2011

Fotboll Europaligor Sverige

Helgen begynte bra. Lag jag håller nästan lika starkt på som mitt favoritlagbrukar undertecknad kalla halvpottslag. Mitt hallvpottsslag i England lyckades ta sig till Premier league. Favoritlaget United tog titeln.
  I Skottland tog Glasgow Rangers guldet. Tyvärr nödgades jag se Celtic-Motherwell i går enär Kilmarnock_Rangers sändes på en kanal jag inte har. Gav mig dock tillfälle att heja på Motherwell för första gången i mitt liv. Å andra sidan, jag har ju fått se Rangers slå Celtic i Old Firm-derbyt och segra över Hamilton tidigare. En sak gör mig övertygad: Förvisso skulle Glasgowlagen egentligen behöva byta till det engelska ligasystemet för att utvecklas, men byter de land dör den skotska fotbollen. Skillnaderna mellan lagen i Skottland är förvisso enorma, men det är Glasgowlagen som genererar intresse och kassaflöde. Utan Rangers och Celtic dör skotsk ligafotboll. Jag kan dra en parallell till Wales. Landet har fyra lag i det engelska seriesystemet. Cardiff (också ett halvpottslag) och Swansea kvalar just nu för Premier league. Wrexham och Newport huserar längre ner i systemet. Är det någon som hört talas om den walesiska ligan? Precis. Så lär det gå om Glasgowlagen försvinner.
  I Bundesliga mäktade Borussia Mönchengladbach med att ta kvalplatsen för att kunna hänga kvar. Halvpottslaget Wolfsburg klarade nedlfyttningshotet med en hårsmån. Pust än så länge.
  I Sverige var det också lycka i begynnelsen. Hammarby spöade Västeråsgurkorna. Sedan vart det moll istället för dur. Hammarby Talanger torskade borta mot IFK Luleå. Fotbollssäsongen har inte varit någon sällhet för Hammarbylagen. Enda lattjo är rugbylaget. Hammarby TFF:s förlust gjorde att jag fick onda aningar beträffande hockeyfinalen mot Suomi. Som sagt, ju mindre som sägs om den, desto bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar