tisdag 3 juni 2014

Stölder småort

En fördel med att bo i en liten ort är att invånarna är relativt förskonade från större kriminella handlingar. En gång i tiden var även småbrott sällsynta. Så är icke fallet i nuläget. Förr kunde personer glömma kvar sina nycklar i en olåst bil över natten utan att riskera att fordonet försvann. Själv kunde jag lämna min lägenhetsdörr olåst, när jag sprang ut med hushållssopor till byggnadens soptunnor. Det här slutade jag med för ett par år sedan. Dessvärre har småbrotten ökat påtagligt även i min hembygd. Pensionärer i min trappa har råkat ut för en ambulerande tjuv, som mitt under ljusan dag klev in i deras lägenheter och länsade deras plånböcker. En annan granne fick sin cykel norpad från busshållplatsen vid E22, trots kättinglås. Ett grannpar i min trappa köpte vindrutetorkare till sin bil. Morgonen därpå var vindrutetorkarna borta. Inte ens en natt klarade de sig. Nabon boende vägg i vägg med undertecknad hade sin motorcykel i ett garage intill hyreshuset. Medan denne besökte sin fjälla under ett par dagar passade någon individ på att länsa hans tank på bensin. Garagedörren var ej uppbruten, varvid misstankarna går mot boende i området. Endast någon med nyckel kan ha begått bensinstölden. Nabon har sina funderingar men saknar bevis. Så långt har det gått. Förvisso kan dessa småbrott anses vara bagatellartade av vissa. Så ser inte undertecknad på saken. I och för sig småbrott, men de kränker faktiskt de mäniskor som råkar ut för dessa aktiviter. Brotten vanhelgar deras rätt till ett fredat liv och rätten att få ha sina saker i fred. Tyvärr går det inte att göra något åt dessa kriminella förehavanden. Det är meningslöst att polisanmäla brotten. Enda lösningen vore ett totalövervakat samhälle med kameror överallt och inopererade GPS-sändare i människokroppar. Så långt är undertecknad inte villig att gå. Det enda är egentligen att hålla ett vakande öga på omgivningen. Beklämmande att det gått dithän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar