måndag 29 september 2014

Bojkott apotek i Mösterås

Min katt lider av giftstruma, varvid hon är i trängande behov av en receptbelagd medicin vid namn Felimazole. Utan den lever hon inte länge. I begynnelsen införskaffade jag detta medikament vid apoteket i Mönsterås, enär det ligger närmast min hemort. Så icke definitivt längre.
  Jag hade ungefär en veckas förråd av tabletter kvar i medicinburken, varvid det blev dags att göra ett nytt inköp. Undertecknad tog bussen till Mönsterås och knatade in på ortens apotek. Jag lämnade fram receptet. Jag fick omedelbart tillbaka det nämnda. De hade ingen medicin hemma. Jag sporde varför. "Vi tar inte hem medicin förrän det har tagit slut. Vi vill inte ha något lager."var svaret.
  Undertecknad bet sig i läppen för att inte säga något olämpligt. Märkbart irriterad framförde jag att "den här medicinen måste ni ha hemma. Den är livsviktig. Utan medicinen dör de sjuka djur som behöver den."  Den apoteksanställda fnyste bara och replikerade snäsigt "du får väl se till att du hinner före de andra som köper den!" Jag tittade på henne. Undertecknad slog knut på sig själv för att inte vråla otidigheter rakt in i hennes hånfulla ansikte.
  Jag vände på klacken och gick ut därifrån. Undertecknad kokade av ilska. Det apoteket kommer inte att få en krona av mig i fortsättningen. Med avsikt struntar detta apotek i att ha medicin till försäljning. Den här förrättningen, vars existens går ut på att tillhandahålla livsavgörande medicin till allmänheten, menar faktiskt att vi som har ansvaret för våra käraste familjemedlemmars vård ska tävla med varandra för att få tag på livsnödvändig medicin. Dessutom, vilket detta apotek inte verkar förstå, om jag hinner före någon annan vårdhavare, innebär detta att denne någon får vara utan medicin till just sin sjuka familjemedlem.
  Till råga på allt bryter detta apotek mot lagen. När apoteksmonopolet luckrades upp, ändrades även lagen till förfång för oss kunder. Tidigare var apoteken skyldiga att ha medicin i lager. Detta ändrades till att apoteken får 24 timmar på sig att införskaffa nytt om medicin tagit slut. Egentligen inte acceptabelt. Dock, apoteket i Mönsterås tar 48 timmar på sig att införskaffa medicin som saknas! Ett klart brott mot apotekslagen, vilket de inte bryr sig om. De fortsätter att sälja slut på medicinen innan de tar hem nytt.
 Tursamt nog för mig och framför allt för Cheryl brukar jag ha ärenden till Kalmar då och då. Jag köper hennes medicin där. Det apoteket har trevlig personal, billigare priser än i Mönsterås och inte minst, de har alltid medicin i lager. Stor skillnad mot apoteket i en viss köping.
  Var det detta som var meningen med att privatisera apoteksnäringen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar