fredag 12 september 2014

Basket-VM: Kvartsfinal Frankrike-Spanien, semifinal Litauen-USA.

Kvartsfinal Frankrike-Spanien. Höll halvt om halvt tummarna för fransoserna. De betraktades som uträknade innan matchstart.
  Frankrike bevisade att det går att spela defensivt även i basket. De satsade på att neutralisera spanjorernas NBA-proffs och säkra jämn poängställning. Spanjorerna var villrådiga. NBA-proffsen verkade inte förstå att de var tvungna att göra en insats för att vinna kvartsfinalen.
  Fransoserna var värdiga vinnare när slutsignalen ljöd. De kämpade som ett lag för sitt lands färger, till skillnad från det spanska landslaget. Dylikt förtjänar en applåd.

  Semifinal Litauen-USA. Normalt sett hade jag hållit på jänkarna, men i denna match kände jag sympati för litauerna. Inte bara för att de liksom Frankrike var uträknade före start utan även för att en av de vackraste kvinnor jag sett och har i min bekantskapskrets, Ieva, härstammar från det baltiska landet.
  Själva matchen finns det inte mycket att säga om. Litauen var inriktade på förlust direkt från början.
De klarade inte ens av att tillvarata tilldömda straffar. Siffrorna rann i väg. Bara att applådera jänkarna. De vann utan att förta sig. Jag hoppas att de får anstränga sig lite mer i finalen än i denna match.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar