måndag 15 december 2014

Byte av barberarsalong, pantbank

Härförleden anförträddes en resa till Kalmar. Tvenne syften fanns med min resa. Punkt nummer ett var ett besök i Telias butik för att få hjälp med min krånglande smartphone. Punkt nummer två var hårklippning. Avhandlade punkt nummer två först.
  Tidigare har undertecknad klippt sig hos en frisörsalong i Mönsterås kommun. Sålunda blir det inte fortsättningen. Den frisörska som klippte mig därstädes kläckte ur sig en långbrofåneaktig kommentar, som inte föll i god jord hos undertecknad. Kvinnan visste om att jag har en katt, en ögonsten viktigast av allt för undertecknad. Barbererskan besatt en annorlunda åsikt om feliner. Hennes familj ägde en gång i tiden en katt. Familjen tyckte det var för jobbigt med en dylik varelse, varvid "de gjorde sig av med den". Detta yttrande följdes av ett kort skratt. Kallt. Känslolöst.
Undertecknad skrattade inte. Mitt barr var halvklippt. Annars hade jag lyft ändan ur frisörstolen och klampat ut från salongen. Sade inget under resten av klippningen. Efter frisyrändringen betalade jag och gick ut därifrån för att aldrig mer återvända.
  I fortsättningen är det i Kalmar jag låter håret falla för saxen. Bardskäraren därstädes håller tyst under ansning av barret. Dymedelst har denne frisör min uppskattning.
  Av en händelse ligger en pantbank vägg i vägg med den frisörsalong jag frekventerade. Med tanke på att alliansen mot Sverige och Sverigedemokraterna numera är såta vänner, har Sveriges alla pantbanker all anledning att jubla. Fälld budget lika med fler kunder. Ju fler människor som utnyttjas som gratis arbetskraft utan att få lön för sitt arbete, ju fler sjuka som får sin sjukdomsbild förvärrad eftersom de tvingas halvsvälta på socialbidrag i stället för den sjukförsäkring de har rätt till, ju fler fattigpensionärer som är tvungna att köpa djurmat på burk för att mat i sig, ju sämre Sveriges statsfinanser blir, desto bättre affärer för pantbankerna. Ägarna till dessa inrättningar har all anledning att jubla inför det faktum att allianspartierna och Sverigedemokraterna numera slagit sina påsar i hop. Sorgligt för Sverige. Sorgligt för det svenska folket.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar