måndag 21 mars 2016

Svenska cupen fotboll semifinal Hammarby-Häcken. Avslutande omgång rugby Six Nations Cup.

Skapligt drag på läktaren. Ljudnivån tog fart när Hammarby gjorde första målet, så ock hos undertecknad. Matchinledningen gjorde mig ändock fundersam. Missade passningar i överflöd går att stå ut med, enär säsongen är i sin linda. Det var backlinjen som gav mig skrämselhicka. Gång på gång skapade Häckens anfallare oreda i vårt försvar med sina löpningar. Spelarna tappade sina positioner. Räddningen under första halvlek var vår isländske målvakt. Utan dennes insats hade undertecknad dragit täcket över sig. Matchbilden såg inte bra ut.
  Farhågorna fick fog under andra halvlek. Häckens anfallsspelare sprang sönder vårt försvar. Gerhardsson - för en gammal E1-etta som mig var det ovant att se honom på motståndarsidan - hade läst oss till punkt och pricka. Bergstrand försökte få i gång laget med att göra tre byten samtidigt. Inte mycket att säga om. Något var tvunget att göras för att få i gång laget. Hjälpte dock inte mycket. Häcken sprang sönder oss. Hoppet tändes en aning vid kvittering till 2-2 för oss, men Häckens segermål var logiskt. Jag drog täcket över mig.
  Något måste göras åt försvarsspelet, när Allsvenskan drar i gång.

Laddade upp inför fotbollen med att se tre matcher på raken i Six Nations Cup i rugby.
England-Frankrike. De förstnämnda har ett bra lag. Oturen speglade dem i ansiktet under VM. I Frankrike pågår en generationsväxling, men de kämpade på bra trots att de bara hade äran att spela för. England tog med segern hem Grand slam. Välförtjänt.
  Irland-Skottland. Skottarna kom uttröttade till matchen efter förra veckans spel. Spelet blev därefter. Den gröna öns seger var odiskutabel.
  Wales-Italien. Jag är imponerad av Wales. Det lilla landet har fått i hop ett slagkraftigt lag. Walesarna fullständigt mosade Italien. Utklassningssiffrorna stack i väg. Wales tog sin största seger någonsin i sexnationers. Tyckte domaren kunde han blåst av direkt vid full tid. Förnedringen var redan total hos italienarna. Wales hann med ett försök till på övertid. Roligt för dem i och för sig.

Finns dock en sak jag inte tycker är roligt att se i rugby. Klungorna. Tillför inte spelet något och är tråkigt för oss i publiken att betrakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar